Souhrnně: Právo OSN a Evropy je občanům Evropské unie garantováno od přijetí Úmluvy OSN o drogách do legislativy ČeskosLovenska před 50 roky.
Slovenská a Česká republika po vstupu do
EU od 1. 5. 2004 a 20. 5. 2004 vědomě zapírá
právo OSN, Evropy a Evropské unie ve věci konopí a šíří vědomě poplašné zprávy
o zákazu pokusnického pěstování a výroby produktů konopí bez povolení až
do 1. 4. 2013, resp. do 1. 1. 2014 (Slovensko dosud, viz notifikace léčivého
kanabinoidu CBD, THC a oleje z konopného semene v databázi TRIS) s Agenturou ve smyslu OSN práva? (Celní
správa?). Teprve od 1.4,2013 de
facto od 1. 1. 2014 de iure od 1. 4. 2014 v České republice (na Slovensku dosud) bez notifikace u Evropské komise
monopolizace pěstování a výroby konopného květu u Agentury (SUKL) a
monopolizace odrůd konopí u pokusnického pěstování a výroby a distribuce
konopných produktů u MZ (vyhláška) povoleno pěstování konopí
k zahradnickým účelům bez Agentury???
Studie European Cannabis Church a Open Royal
Academy (Europe) č. 09-04/1980/20-05/2004/01-04/2013/ 06-01/2016/33/77-007.
Právní zástupce a překlad: Cannabis is
The Cure,z,s., http://www.europolice.eu/
Nález Ústavního soudu ČR
sp. zn. II. ÚS 2142/11
ze dne 8. 8. 2013
Z principu presumpce neviny (§ 2 odst. 2 trestního řádu) kromě pravidla, podle něhož musí být obviněnému vina prokázána, plyne rovněž pravidlo in dubio pro reo, dle kterého, není-li v důkazním řízení dosaženo praktické jistoty o existenci relevantních skutkových okolností, tj. jsou-li přítomny v daném kontextu důvodné pochybnosti, je nutno rozhodnout ve prospěch obviněného. Pokud obecné soudy nedostály požadavkům plynoucím ze zásady in dubio pro reo porušily základní právo stěžovatele na presumpci neviny dle ustanovení čl. 40 odst. 2 Listiny základních práv a svobod.
Blíže k vědomému popírání judikatury a mezinárodních úmluv uveďme vědomě mylná a vědomě neodůvodněná rozhodnutí Nejvyššího a Ústavního soudu ČR k porušení práva OSN, Evropy a EU ve věci léčby, vzdělávání a výzkumu konopí Cannabis is The Cure a prodeje semen a pomůcek k pěstitelství konopí Growshopem na http://echr-coe-int.blogspot.com/
Úvodem
Konopí – Cannabis sativa L, sp. AZ (dle názvu odrůdy konopí), viz studie Národní agentury pro zemědělský výzkum (projekt reg. č. EP 6457) uvedená na http://artlanguagefactory.blogspot.com/, vizualizace studie zajistila Společnost pro sociální ekologii Art Langauage Factory, o.s.., zakladatel Edukativní konopné kliniky a člen asociace Open Royal Academy a European Cannabis Church) Podrobněji k tomuto viz soudně znalecká vyjádření a studie znalců Univerzity Palackého v Olomouci a Hebrejské univerzity v Jeruzalémě z let 2009 – 2015 na http://univerzita-palackeho.blogspot.com/ a dále též Open Royal Academy na http://respekt-blog.blogspot.com/ a především
Pojmosloví cannabis a jeho produktů
V mezinárodním pojmosloví se pro produkt rostliny konopí označující kvetoucí nebo plodonosné (semena) vrcholíky rostliny konopí používá pojem cannabis herba.
Produktem cannabis herba (samičí) odrůdy konopí, který zpravidla tvoří 1 – 3/5 objemu cannabis herba se nazývá cannabis flos. Je –li samičí květ konopí s vyšším obsahem kanabinoidu THC, je tento květ nazýván zlidověle tzv. marihuanou, ganjou, skankem apod. Průměr obsahu omamného léčivého kanabinoidu THC v cannabis flos na černém trhu v ČR je cca 15% THC, dle výročních zpráv vlády ČR.
Z cannabis herba (cannabis flos) se vyrábí další produkty, např. tzv. hašiš vyloučením pryskyřic s obsahem kanabinoidu THC, extrakt - výtažek (cannabis resina), tinktura (cannabis tinctura) a další konopné drogy – léčiva - produkty jako je např. cannabis unguentum, oleum nebo guttis.
Podle práva OSN a EU platí, že při povolení výroby cannabis herba členskou zemí EU, musí jít o konopí s obsahem do 0,2% THC v cannabis herba, a to pouze při produkci k účelům zahradnickým a při pěstování konopí na semena a vlákna, jinak musí býti dle práva EU a OSN zřízena Agentura.
Cannabis herba, cannabis resina a cannabis tinctura, viz rozhodnutí SUKLu ze dne 22. 3. 2010 č. j. SUKL 35726/2010 uvedené na http://ministerstvo-zdravotnictvi.blogspot.com/ v bodu 7.
Vůči danému mezinárodnímu právu klíčová neodůvodněná rozhodnutí
·
Evropského soudu pro lidská práva č.j. 66981/12, č.j. 1332/13/ č.j. 79490/13, č.j. 20049/14, č.j.41264/14,
č.j. 47921/2014 a č.j. 57969/2015, viz http://echr-coe-int.blogspot.com/
·
Ústavního soudu č. j. II. ÚS 664/12, č. j. IV. ÚS 4859/12, č. j. II.ÚS 1311/13, č.j. III. ÚS 34/13, č.j. II. ÚS 289/14, č.j. I. ÚS 2431/15 na http://nalus.usoud.cz/ viz http://ustavni-soud-dukazy.blogspot.com/
·
Nejvyššího soudu ze dne 21. 06. 2006 (3 Tdo 687/2006) o tom,
že konopí není prekurzor a jeho pěstování není samo o sobě výrobou drog
·
Nejvyššího soudu ze dne 30. 1. 2008 (Judikát
Nejvyššího soudu ČR ze dne 30. 1. 2008, sp. zn. 3 T do 52/2008 (Sbírka
soudních rozhodnutí a stanovisek č. 9/2008) o netrestnosti léčby konopím
s obsahem nad 0,3 % THC
·
Nejvyššího soudu 27. 10. 2011 č.j. 8
Tdo 1231 /2011 o tom, že konopí je prekurzor a není potřeba předat předběžné
otázky SDEU, protože odkazované úmluvy a čl. 34 a 267 Smlouvy o fungování EU a
judikatura NS, ÚS a SDEU není vztažná k danému skutku
·
Nejvyššího soudu ze
dne 10.12.2014 č.j. 6 Tdo
1493/2014 o tom, že není potřeba předat předběžné otázky SDEU, byť byly
položeny advokátem, v souladu s článkem 267 SFEU
·
Nejvyššího soudu ze
dne 20.5.201, č.j. 11 Tdo 181/2015 o tom, že není potřeba předat předběžné
otázky SDEU a odkazovaná judikatura NS, ÚS a SDEU není vztažná k danému
skutku
Jednotná
Úmluva o omamných látkách z roku 1961
Preambule (cíl)
Strany, vedeny starostí o fyzické a morální zdraví lidstva, uznávajíce, že lékařské
použití omamných látek je i nadále nezbytné pro ulehčení bolestí, a že je nutné podniknout potřebná opatření k zajištění omamných látek k těmto účelům, konstatujíce, že toxikomanie (používání
omamných látek) je pohromou pro jednotlivce a je hospodářským a sociálním nebezpečím pro lidstvo, vědomy si své úlohy předcházet této pohromě a
bojovat proti ní, vědomy si toho, že mají-li být opatření, učiněná proti zneužívání omamných
látek účinná, musí být koordinována
a všeobecná, …
Čl.
1
Definice
b) Výraz "konopí" označuje kvetoucí nebo
plodonosný vrcholík rostliny konopí (s výjimkou zrn a listů, které nemají vrcholíky), z něhož pryskyřice nebyla vyloučena,
bez ohledu na jeho použití.
c) Výraz "rostlina konopí" označuje každou rostlinu
z čeledi Cannabis.
d) Výraz "konopná pryskyřice" označuje oddělenou,
surovou nebo čištěnou pryskyřici získanou z rostliny konopí.
i) Výraz "pěstování" označuje pěstování opiového
máku, keře
koka a rostliny konopí.
j) Výraz "omamná látka" označuje každou látku
seznamu I a II, bez ohledu na to je-li přírodní nebo syntetická.
l) Výraz "nedovolený obchod" znamená pěstování nebo jakýkoliv obchod s omamnými
látkami, jenž je v rozporu s cíli
této Úmluvy.
n) Výraz "výroba" označuje všechny procesy, kromě produkce, jež umožňují získání
omamných látek a zahrnuje rovněž čištění a přeměnu těchto látek v jiné drogy.
t) Výraz "produkce"
znamená proces, který spočívá v
získávání opia, listů koka,
konopí a konopné pryskyřice
z rostlin, které tyto plody obsahují.
Čl. 22
Zvláštní ustanovení o pěstování
(1) Jestliže je v zemi nebo na území některé Strany situace taková, že zákaz pěstování opiového máku, keře koka nebo rostliny konopí je, podle
jejího názoru, nejvhodnějším opatřením pro ochranu veřejného zdraví a
prospěch
a pro zabránění
tomu, aby omamné látky byly používány k nedovolenému obchodu, příslušná Strana zakáže jejich pěstování.
(2) Strana zakazující pěstování opiového máku nebo rostliny konopí učiní vhodná opatření k zabavení všech nedovoleně vypěstovaných rostlin a k jejich zničení, s výjimkou
malého množství, které Strana potřebuje pro vědecké a výzkumné účely.
Čl. 23
Státní agentury pro opium (konopí)
(1) Každá Strana, která povoluje pěstování opiového máku za účelem výroby opia, založí, jestliže tak
ještě neučinila, a bude udržovat jednu nebo více státních agentur (označených v dalším textu jako
"agentury") pověřených
výkonem funkcí stanovených v tomto článku.
Čl.
28
Kontrola konopí
(1) Jestliže Strana povolí pěstování rostliny konopí k výrobě konopí nebo konopné pryskyřice, uplatní systém kontroly uvedený v článku 23 pojednávajícím o kontrole opiového máku.
(2) Tato Úmluva se nevztahuje na pěstování rostliny konopí výlučně k průmyslovým
účelům (vlákna a semena) nebo pro účely
zahradnické.
(3) Strany přijmou opatření, která mohou být potřebná pro to, aby se zabránilo zneužití listů rostliny konopí nebo nedovolenému obchodu s těmito listy.
Čl. 29
Výroba
(1)
Strany budou požadovat, aby výroba omamných látek byla prováděna na základě povolení (licence) s výjimkou těch případů, kdy je tato výroba prováděna jedním nebo několika státními podniky.
Evropská unie
(konopí
k výzkumu, léčbě a programům harm reduction a odrůdám rostlin)
1. Rozhodnutí
Europarlamentu ze dne 7.12. 2004 č.j. A6-0067/2004 schvalující podporovat
výzkum, léčbu a harm reduction programy uživatelů omamných látek a jejich
zavedení do národních politik členských zemí
2. Povinnost soudů členské země EU položit stranami sporu žádanou předběžnou
otázku Soudnímu dvoru EU ve věci výkladu práva EU je dána čl. 267 odst. 3
Smlouvy o fungování Evropské unie. Doplňující
zdroj: Nálezy Ústavního soudu ČR sp. zn. II ÚS 1009/08 ze dne
08.01.2009.ve věci Pfizer, body 22 a 30, dále sp. zn. II. ÚS 1658/11 ze dne 29.
11. 2011 a sp. zn. II. ÚS 2504/10 ze dne 10. 9. 2012 potvrdily, že nepoložení
předběžné otázky soudem je porušením práva na zákonného soudce a práva na
spravedlivý proces.
Připomeňme Evropské komisi neoznámené změny výroby
konopí (cannabis herba) a konopné
pryskyřice (cannabis resina, tzn. § 15 písm e) ZoNL) dle povinnosti
Směrnice 98/34/ES:
·
§ 29 ZoNL od 20. 5. 2004 (pěstování konopí
k účelům pokusnickým
a průmyslovým bez
povolení do 100m2/osobu, anebo s
registrací na Celní správě novelizací ZoNL předpisem č. 362/2004 Sb. (100m2
a výše je ale povoleno pěstování pouze těch odrůd konopí, které mají
v cannabis herba do 0,2% THC)
·
§ 8 ZoNL od 1.
5. 2009
(vydávání povolení k výrobě konopí a jeho produktů) novelizací ZoNL předpisem
č. 141/2009 Sb., uvedeny pravidla na vydání povolení
·
§§ 24 odst. 1 písm a), 24a), 24b) (pěstování
konopí na cannabis flos nad 0,3% THC s licencí a s výjimkami při
pěstování Cannabis sativa L. na různé produkty), § 15 písm e) (výroba cannabis resina) a § 5, odst. 5 (výroba různých
produktů Cannabis sativa L. a cannabis herba s limitem pouze do 0,3% THC,
do 1. 4. 2013 neomezeno, bez limitu)
ZoNL předpisem č. 50/2013 Sb.
Připomeňme důsledky Evropské komisi neoznámené změny dle Směrnice 98/34/ES:
·
Soudní
dvůr EU: č. j. C -194/ 94 a C-390/99.
·
Soudní
dvůr EU důsledky porušení notifikace z povinnosti dle Směrnice 98/34/ES aplikoval i
v trestních sporech pod č. j. C‑267/03
a C-20/05.
Připomeňme notifikace ZoNL pouze k výrobě
konopí (cannabis herba) na produkt cannabis flos a povolení pěstování
konopí k účelům zahradnickým na území ČR s platností až od 1. 4.
2014:
·
č. 2012/329/CZ Novelizace §5, odst. 5 (účel
pokusnický nahrazen zahradnickým) a § 8 zákona o návykových látkách zákonem č.
273/2013, oznámeno 21. 5. 2012, schváleno EK dne 22. 8. 2012, viz
databáze TRIS
·
č. 2013/0288/CZ Vyhláška č. 221/2013 Sb. (monopolizace
3 vysoce omamných holandských genetik konopí fy Bedrocan téměř bez CBD
s obsahy 19%, 16%, 12% THC a 1
produktu z konopí fy Bedrocan s vyrovnaným poměrem CBD a THC cca 7%)
oznámená Evropské komisi dne 30. 5. 2013 s žádostí
ČR o přijetí oznámení v naléhavém režimu pro katastrofy najdete
v databázi TRIS ZDE Podáno EK dne 30. 5. 2013. Schváleno
dne 19. 6. 2013. Zdůvodnění naléhavého režimu (viz bod 12): Podstatou
naléhavosti je skutečnost, že novelu zákonů je nutné urychleně "uvést v
život" mimo jiné i tímto předkládaným návrhem vyhlášky tak, aby certifikované
lékárny mohly léčebné přípravky s obsahem konopí připravovat a podstatně omezit nelegální prodej těchto přípravků.
Každý další odklad ohrožuje zdraví pacientů, kteří si pořizují
nelegálně připravované přípravky s neuvedeným a hlavně neznámým množstvím obsahu konopí. Tato situace podporuje
nelegální pěstování a obchod s konopím, který
se váže na další kriminální činnosti spojené s organizovaným zločinem. Fakta: Spotřeba cannabis flos
skrze zdravotnický systém (lékárnu) v celé ČR do 1. 1. 2016 byla cca 1
roční dávka jednoho nemocného občana dle limitu novelizované konopné vyhlášky
č. 236/2015 Sb.
·
Notifikace
č. 2015/225/CZ Novelizace vyhlášky č. 221/2013 Sb.
vyhláškou č. 236/2015 Sb. oznámenou Evropské komisi dne 29. 4.
2015 a schválené dne 30. 7. 2015
najdete
v databázi TRIS ZDE Hlavní
obsah novelizace dle ČR (bod 8) Návrh novely obsahuje tyto úpravy stávající
vyhlášky:- navýšení množstevního omezení
konopí pro léčebné použití, - zrušení omezení v určení cesty podání, - upřesnění povinných náležitostí receptu na léčebné
konopí, - doplnění povinnosti označit léčebné konopí jakožto
surovinu, - nové vymezení druhů a typů konopí pro
léčebné použití, -
rozšíření odborností předepisujících lékařů a indikací. Stručná formulace zdůvodnění novelizace (bod 9)
Důvodem pro vypracování návrhu vyhlášky je skutečnost, že nebyl doposud zcela
naplněn záměr zajistit skutečné zavedení léčebného konopí do praxe, neboť léčebné konopí je pro české pacienty obtížně
dostupné či dokonce nedostupné…
Připomeňme důsledky porušení práva EU: Dojde –li k
porušení práva EU, musí dojít k určení
náhrady škody.
Rozhodnutí Soudního dvora EU č.j. C-224/01 (Köbler)
3. Metodika
měření obsahu THC v konopí: Od roku 1999 platná a v roce 2009 novelizovaná metodika zjištění obsahu THC
v konopí, zda je či není konopí omamné a má či nemá limit omamné látky do
0,2% THC v cannabis herba - příloha
č. 1 Nařízení ES č. 1122/2009, viz http://eu-commission.blogspot.com/
Připomeňme k porušení práva OSN a EU, že se
může v ČR (s výjimkou) pěstovat cannabis sativa L nad 0,3% THC:
Judikát nejvyššího soudu dne 21. 06. 2006 č.j. 3 Tdo 687/2006 pěstování rostliny
konopí s obsahem nad 0, 3 % THC v Cannabis
sativa L., cannabis herba nebo cannabis flos není samo o sobě výrobou
drog (produkce), neboť konopí (není prekurzor) a je již samo o
sobě omamnou látkou (a může se
v souladu s úmluvami OSN pěstovat …např. na cannabis herba nebo
flos???).
Připomeňme, že není zřejmé, kterému úřadu zapsat a který úřad vydává certifikáty uznaných
odrůd konopí s obsahem do 0,3% THC v celé nadzemní části
rostliny Cannabis sativa L. anebo od 1.1.2010 do 5.1.2012 z celé rostliny
konopí včetně kořene, nebo alespoň v cannabis herba, když dle práva EU mohou
být uznány toliko odrůdy do 0,2 % THC v cannabis herba.
Připomeňme
pojmosloví cannabis a jeho produktů v ZoNL, TZ, MZ a EU:
ZoNL
Omezení
dle § 24 ZoNL do 0, 3% kanabinoidu THC
·
definice Cannabis sativa L dle § 2
písm. d) ZoNL: nadzemní část rostliny včetně vrcholíků
·
definice cannabis herba dle § 2 písm.
d) ZoNL: kvetoucí nebo plodonosný vrcholík do 0, 3% THC
Trestní
zákoník
Omezení
dle § 24 ZoNL do 0, 3% kanabinoidu THC
·
definice Cannabis sativa L. dle § 289,
odst. 3 TZ od 1. 1. 2010 do 5. 1. 2012: celá rostlina včetně
kořeně (vyhláška č. 455/2009 Sb., příloha 1. A.1.)
·
definice Cannabis sativa L. v § 289,
odst. 3 TZ od 5. 1. 2012: cannabis
herba zbavená stonku, větviček a semen (novelizace vyhlášky č. 455/2009 Sb.
vyhláškou č. 3/2012 Sb., příloha 1. A. 1.)
MZ
ČR
S omezením
% kanabinoidu THC dle konopné vyhlášky
·
definice
dle vyhlášky č. 221/2013 Sb.: samičí cannabis
flos s obsahem kanabinoidu CBD 7,5% a kanabinoidu THC 6% a dále s obsahem
méně než 1% kanabinoidu CBD a 12,16 a 19% kanabinoidu THC. Specifikace cannabis flos: usušené
samičí květenství.
·
definice dle vyhlášky č. 236/2015 Sb: samičí
cannabis flos s obsahem kanabinoidu
CBD od 0,1% -19,0% a kanabinoidu THC od 0,3% -21,0% THC. Specifikace cannabis flos: Celá nebo nařezaná usušená vrcholičnatá
květenství tmavě zelené, šedozelené až hnědozelené barvy složená do hustých
klasů. Drobné květy jsou obaleny listeny, porostlými z horní strany žláznatými
chlupy. Faktický obsah kanabinoidu CBD a THC se nesmí odchýlit o více než ±20 % pěstitelem
uváděné hodnoty.
EU
Povoleno pěstovat
Cannabis sativa L. s obsahem do 0,2% THC v cannabis herba, viz příloha č. 1 Nařízení ES č. 1122/2009, viz http://eu-commission.blogspot.com/
EU
a OSN a ČR
Analytické laboratorní
měření definovaného vzorku konopí na kvantitativní obsah THC probíhá přibližně stejně jak u práva OSN, tak u práva EU a
práva ČR. Klíčovým rozdílem je ale vždy definičně
určený vzorek konopí k měření dle práva OSN, dle práva EU a dle práva ČR.
Připomeňme:
Ústavní
soud ČR dne 23. 7. 2013 s účinností od 1. 8. 2013 pod sp. zn. Pl. ÚS 13/12
s odkazem na porušení čl. 39 Listiny základních práv a svobod zrušil
vládní nařízení č. 467/2009 Sb., které určovalo tzv. větší než malé množství
pro účely § 289 odst. 2 trestního zákoníku! Nepovšimnuto (záměrně?) zůstalo
ustanovení § 289 odst. 3 a novelizované vládní nařízení č.3/2012 Sb. s přílohou
č. 1. A. 1., které od 5. 1. 2012 definovalo
nově konopí způsobem, který je v rozporu se všemi třemi definicemi dle
ZoNL i evropskou právní normou. Do 5.2.2012 byla v příloze č. 1.A.1.
nařízení vlády č. 455/2009 Sb. definice
legálního konopí uvedena jako „celý objem (hmotnost) rostliny Cannabis“,
který nepřekročí 0,3% THC v tomto objemu, měření obsahu THC mělo tedy býti
i včetně kořene. Jak je doloženo na http://cannabis-dukazy.blogspot.cz/
v bodu 5, policie uvedla, že ji legislativní změny v této oblasti
nezajímají a nemusí se jimi řídit.
4. ROZSUDEK SOUDNÍHO DVORA o
genetikách rostlin věc C‑59/11 (třetího senátu) 12. července
2012 „Zemědělství – Směrnice 98/95/ES, 2002/53/ES, 2002/55/ES a 2009/145/ES
– Platnost – Zelenina – Prodej semen zeleninových odrůd, které nejsou obsaženy ve společném katalogu odrůd druhů
zeleniny, na tuzemském trhu – Nedodržení vnitrostátního režimu pro
předchozí povolování uvádění na trh – Mezinárodní smlouva o rostlinných
genetických zdrojích pro výživu a zemědělství – Zásada proporcionality –
Svoboda podnikání – Volný pohyb zboží – Rovné zacházení“ ve věci C‑59/11, jejímž předmětem je žádost o rozhodnutí o předběžné otázce na základě článku
267 SFEU, podaná rozhodnutím Cour d’appel de Nancy (Francie) ze
dne 4. února 2011, došlým Soudnímu dvoru dne 9. února 2011,
v řízení Association Kokopelli proti
Graines Baumaux SAS http://konopijelek.blogspot.cz/2013/03/rozsudek-sdeu-ohledne-svobody-prodeje_6037.html
Připomeňme:
Judikát Nejvyššího soudu ČR ze dne 30. 1. 2008, sp. zn. 3 T do 52/2008
(Sbírka soudních rozhodnutí a stanovisek č. 9/2008) o netrestnosti
léčby konopím s obsahem nad 0,3 % kanabinoidu
THC
5.
ROZSUDEK
SOUDNÍHO DVORA
o netrestnosti léčby a výzkumu konopí věc C-137/09 Marc Michel Josemans v. Burgemeester van Maastricht (žádost o
rozhodnutí o předběžné otázce podaná Raad van State) „Volný pohyb služeb — Volný pohyb zboží — Zásada zákazu
diskriminace — Opatření místního orgánu veřejné moci, které vyhrazuje přístup
do coffee shopů nizozemským státním příslušníkům — Uvádění na trh tzv.
,měkkých‘ drog — Prodej nealkoholických nápojů a potravin — Cíl spočívající v
boji proti drogové turistice a obtěžujícím jevům, které s sebou přináší —
Veřejný pořádek — Ochrana veřejného zdraví — Soudržnost — Proporcionalita“
Stručně: „Provozovatel coffee shopu se v rámci své činnosti spočívající
v prodeji omamných látek, které nejsou součástí oběhu, který
je pod přísným dohledem příslušných orgánů, jsou-li používány pro
lékařské nebo vědecké účely, nemůže dovolávat“ základních svobod
práva EU proti vnitrostátnímu předpisu, který jeho činnost (zcela) omezuje (bod
54 rozsudku).
Soudní
dvůr vychází ze základního vymezení, že „jelikož je škodlivost
omamných látek, včetně omamných látek z konopí, jako je marihuana, obecně
uznána, je jejich prodej zakázán[1]
ve všech členských státech, s výjimkou přísně kontrolovaného obchodu,
kdy jsou používány pro lékařské a vědecké účely“ (bod 36 rozsudku).
Následně Soudní
dvůr situuje uvedené základní vymezení do mezinárodněprávního kontextu: „Tato
právní situace je v souladu s jednotlivými mezinárodními instrumenty
[…], jako jsou Jednotná úmluva Organizace spojených národů o omamných
látkách, uzavřená v New Yorku dne 30. března 1961 […]. V preambuli
Jednotné úmluvy smluvní strany prohlašují, že jsou si vědomy své povinnosti
předcházet drogové závislosti a bojovat s ní, a přitom uznávají, že lékařské
využití omamných látek je i nadále nezbytné ke zmírnění bolesti
a že musí být přijata vhodná opatření k zajištění toho, aby byly
omamné látky k tomuto účelu k dispozici. Podle článku 4 této
Úmluvy smluvní strany přijmou veškerá opatření nezbytná k tomu, aby
omezily produkci, výrobu, vývoz, dovoz, distribuci, obchod, použití
a přechovávání omamných látek výlučně [na případy, kdy k nim dochází]
pro lékařské a vědecké účely“ (body 37 a 38 rozsudku).
Závěry: Vymezení a regulace konopí pro lékařské nebo výzkumné účely
na straně jedné a jeho použití pro jiné účely na straně druhé je zcela
v souladu s mezinárodními závazky. Omamné konopí pro jiné
než pro lékařské nebo vědecké účely není
obchodovatelným zbožím. V takovém případě je nutné s ohledem
na mezinárodní závazky účinně zabránit a případně sankcionovat nakládání
s těmito látky. A contrario omamné látky (konopí) pro lékařské
nebo vědecké účely je právem EU uznaným obchodovatelným zbožím. Práva EU se lze v takovém
případě dovolávat. Z tohoto
důvodu je třeba dle směrnice 98/34 ES zohlednit situace, které by mohly
vytvářet neodůvodněná omezení přeshraničního obchodu s omamnými látky pro
lékařské nebo vědecké účely[2].
Poznámky:
[1] K porozumění nutno dodat,
že prodej konopí coffe shopy v Nizozemsku není právně legalizován, nýbrž
pouze tolerován.
[2] Viz § 29, § 8 a § odst. 5 ZoNL,
které de iure umožňují (de facto však dodnes neumožňují) od 1. 5. 2009 dle § 8 ZoNL neoznámenou novelizací
č. 141/2009 Sb. získat povolení k výrobě konopí i osobám usazeným v jiných
členských státech (od 20.5 2004 do 1. 4. 2013 nebylo nutné mít povolení k účelům
pokusnickým, od 1. 4. 2013 do 31. 12. 2013 byl limit k výrobě k účelům
pokusnickým a průmyslovým změněn na obsah do 0,3% THC, viz neoznámená
novelizace předpisem č. 50/2013 Sb.)
Zákon
o návykových látkách
§ 2 písmeno d)
Pojmy
Pro účely
tohoto zákona se rozumí konopím kvetoucí nebo plodonosný vrcholík
rostliny z rodu konopí (Cannabis) nebo nadzemní část rostliny z rodu konopí,
jejíž součástí je vrcholík. Komentář: tzn., že konopí je cannabis herba a Cannabis sativa L. (bez kořene).
Pěstování a výroba
§ 29 ZoNL – pěstování konopí k účelům pokusnickým
a průmyslovým bez povolení, anebo s registrací Celní správou
Hlášení
pěstování odrůd konopí (uznaných odrůd s limitem do 0, 2% THC
v cannabis herba) je až od
pěstitební plochy 100 m2/osobu, do 100 m2 jsou povoleny odrůdy konopí
s limitem do 0,3% THC:
„Osoby
pěstující mák setý nebo konopí na celkové ploše větší než 100 m2 jsou povinny předat hlášení místně
příslušnému celnímu úřadu podle místa pěstování…“
§ 5 odst. 5 ZoNL – výroba a
distribuce konopných produktů k účelům pokusnickým a průmyslovým z rostlin
konopí pěstovaných bez povolení, anebo s registrací Celní správou
„Povolení k
zacházení nevyžaduje k získávání, skladování a zpracování konopí k účelům
průmyslovým (pro vlákna a semena) a pokusnickým, jakož i k
obchodu s konopím za těmito účely“.
§ 5 odst. 5 ZoNL v období mezi
1. 4.2013 – 31. 12. 2013:
„Povolení k
zacházení nevyžaduje k získávání, skladování a zpracování konopí, které
může obsahovat nejvíce 0,3 % látek ze skupiny tetrahydrokanabinolů, k účelům
průmyslovým (pro vlákna a semena) a pokusnickým,
jakož i k obchodu s konopím za těmito účely“.
§ 5 odst. 5 ZoNL v období od
1. 1.2014:
„Povolení
k zacházení se nevyžaduje k získávání, skladování a zpracování rostlin konopí,
které mohou obsahovat nejvíce 0,3 % látek ze skupiny tetrahydrokanabinolů, a to
pouze konopí k účelům průmyslovým, technickým a zahradnickým, jakož i k obchodu s konopím za těmito účely.“
Zákazy
pěstování určitých odrůd konopí a produkce konopné pryskyřice s THC
od vstupu do EU a zavedení konopného oleje a kanabinoidu THC (Dronabinol) do lékopisu a jeho přílohy u SUKLu v roce 2009 a v roce 2011 kanabinoidu CBD (Sativex)
§ 24 odst. 1 písm. a) ZoNL
Jak opakovaně
uvádělo Ministerstvo zdravotnictví ČR ve svých rozhodnutích od 1. 5. 2004
do 1. 4. 2013: povolení pěstovat konopí
s obsahem nad 0,3% THC český právní řád nezná
a nemůže tedy býti ze strany MZ ČR vydáno, což je v souladu
s č. 22 Jednotné úmluvy OSN o drogách z roku 1961. V době od vstupu do EU 1.
5. 2004 zní
dané ustanovení následovně, kdy podtržený
text je v daném ustanovení je
uveden ve znění od 1. 4. 2013 novelizací ZoNL neoznámeným předpisem č. 50/2013
Sb.
Zakazuje se
Pěstovat druhy a odrůdy rostliny
konopí (rod Cannabis), které mohou obsahovat více než 0,3 % látek ze skupiny
tetrahydrokanabinolů, od 1.4.2013: s
výjimkou pěstování na základě licence udělené podle tohoto zákona; zákaz se
nevztahuje na pěstování odrůd rostliny konopí (rod Cannabis) pro výzkumné
účely, pro šlechtění nových odrůd a pro zachování genetické rozmanitosti
vědeckými a výzkumnými pracovišti zřízenými zákonem nebo státem vymezené v
povolení k zacházení, s výjimkou pěstování na základě licence udělené podle
tohoto zákona,
15 písmeno e) ZoNL
Jak opakovaně nechce uvést Ministerstvo zdravotnictví ČR ve
svých rozhodnutích od 1. 5. 2004, resp. od 1. 5. 2009 (NEOZNÁMENÁ novelizace
§ 8 ZoNL), resp. od 1. 4. 2013 (NEOZNÁMENÁ novelizace 15 písmeno e) ZoNL) do 1. 1. 2016: Nelze získat povolení k výrobě konopné pryskyřice s THC,
protože to český právní řád nezná a nemůže tedy býti ze strany MZ ČR vydáno, a to v důsledku
znění §§ 24a) a 24b) ZoNL (vyrábět pouze na cannabis flos pro SUKL). V době od vstupu do EU 1. 5. 2004 do 1. 4. 2013 zní
dané ustanovení následovně, kdy podtržený
text v daném ustanovení je uveden
ve znění od 1. 4. 2013 novelizací ZoNL neoznámeným předpisem č. 50/2013 Sb.
Zakazuje se
Získávat
konopnou pryskyřici a látky ze skupiny tetrahydrokanabinolů z rostliny konopí
(rod Cannabis), od
1. 4. 2013: čímž není dotčeno
získávání takových látek pro léčebné použití nebo vědecké účely za podmínek
stanovených tímto zákonem a zákonem o léčivech,